gemeente Steenbergen | Woonzorgvisie vastgesteld

Nieuwsbericht Woonzorgvisie vastgesteld

Gepubliceerd op: 24 april 2024 08:55

De gemeente Steenbergen heeft middels uitgebreide participatiesessies met inwoners, deskundigen, vrijwilligers-en belangenorganisaties een woonzorgvisie vastgesteld. Deze woonzorgvisie is op dinsdag 2 april vastgesteld door de raad. Het is een visie met aandacht voor wonen, zorg en welzijn waarbij de gemeente streeft naar een woonomgeving waar de inwoners prettig en zelfstandig oud kunnen worden. Komende jaren worden onder andere stappen gezet op het gebied van nieuwbouw, regelingen voor aanpassingen eigen woning, makkelijkere regelgeving voor het zelf bouwen van mantelzorgwoningen, behoud van goede zorgvoorzieningen en het sociale aspect om elkaar te ontmoeten.

Nieuwbouw in diverse kernen

Tussen 2022 en 2030 worden er in totaal minimaal 816 woningen gebouwd, waarvan 30% sociale huur. Het gaat hierbij om een mix van zowel appartementen als huizen. De eerste inschatting is dat ongeveer 50% van deze woningen levensloopgeschikt is. Dit betekent dat alle voorzieningen gelijkvloers zijn. Uitgangspunt hierbij is per kern evenredig bouwen naar het aantal inwoners per 1-1-2022. Wethouder Baali geeft aan " Alle kernen verdienen meer woningen. Met name in Kruisland, Nieuw-Vossemeer, Welberg en De Heen willen we meer divers gaan bouwen de komende jaren. Van sociale huur tot appartementen, en van goedkoop tot wat luxer".

Aanpassingen eigen woning

Voor mensen die niet willen verhuizen als ze op leeftijd zijn ligt de nadruk op het levensloopgeschikt maken van de eigen koop-of huurwoning. We gaan hierbij uit van een hoge mate van eigen verantwoordelijkheid. In geval van een koopwoning kunnen we ondersteunen middels de stimuleringslening. Meer informatie hierover is te vinden op de pagina de_stimuleringslening_van_de_gemeente.
Zijn deze mogelijkheden niet voldoende dan kan er een beroep gedaan worden op de Wmo (=Wet maatschappelijke ondersteuning). Meer informatie hierover is te vinden in de gemeentewinkel: hulp_bij_wonen_en_gezondheid.

Mantelzorgwoningen

De regelgeving voor de bouw van mantelzorgwoningen binnen de bebouwde kom wordt aangepast om het aantrekkelijker te maken om zelf een mantelzorgwoning te bouwen.

Zelfredzaamheid

Vanwege de toenemende vergrijzing en het personeelstekort in de zorg is het noodzakelijk dat mensen langer zelfstandig blijven wonen. Hiervoor zijn de huisarts, supermarkten en vervoer belangrijk. In de kern Steenbergen is een tekort aan huisartsen. Er wordt onderzoek gedaan om een extra huisartsenpraktijk te vestigen in het plan Vitale Vesting. Voor het vervoer biedt de gemeente mogelijkheden zoals de PlusBus. Wethouder Baali vult aan "Ouderen blijven graag in hun eigen kern wonen. Daar moeten we veel voor doen, maar de opdracht is duidelijk. Lukt dat niet, dan toch zeker een stad of dorp verderop en het liefst in eigen gemeente".

Ontmoetingsplekken

Elkaar ontmoeten en dit faciliteren is belangrijk. Bij de inrichting van de openbare ruimte houden we rekening met het creƫren van nieuwe ontmoetingsruimten.