gemeente Steenbergen | Plastic verpakkingen, metalen verpakkingen en drankpakken (PMD)

Nieuwsbericht Plastic verpakkingen, metalen verpakkingen en drankpakken (PMD)

Gepubliceerd op: 18 april 2024 07:30

Samen aan de PMDbak!

Elke twee weken wordt het PMD-afval aan huis opgehaald. Helaas wordt er in deze containers, en in de boven- of ondergrondse verzamelcontainers, te veel verkeerd materiaal weggegooid. Dat is zonde, want op deze manier kan het niet gerecycled worden. Er mag alleen leeg verpakkingsmateriaal in, gemaakt van plastic of metaal. Ook lege drankkartons mogen hierin weggegooid worden.

Wat is PMD?

PMD staat voor plastic verpakkingen, metalen verpakkingen en drankpakken. Deze mogen in de PMD-container, maar moeten dan wel helemaal leeg zijn.

Niet te recyclen door te veel verkeerd materiaal

Alleen lege verpakkingen mogen dus weggegooid worden in het PMD afval. Dit gebeurt helaas nog onvoldoende. Vaak wordt er ander materiaal bij het PMD gegooid. Zoals plastic speelgoed, kabels, gevulde pakken yoghurt, landbouwplastic, vijverfolie, worteldoek, piepschuim en elektronica. Deze zijn de afgelopen weken erg vaak in de bakken gevonden. Dat zorgt er voor dat de gehele afvalvracht die dan opgehaald wordt moet worden afgekeurd. En dan kan het dus ook niet gerecycled worden. Zonde!

Samen aan de bak!

In onze gemeente gaan we voor zo weinig mogelijk restafval. We zijn al op de goede weg, maar het moet dus nog veel beter. Daarom moedigen we u aan om het afval zo goed mogelijk te scheiden. Gescheiden afval kan worden gerecycled. Van dit afval worden nieuwe producten gemaakt. Samen aan de bak!

Weet u niet waar u uw afval kwijt moet? Kijk op www.samenaandebak.nl om te zien welk afval waar ingeleverd kan worden.

Informatie afval scheiden

Binnenkort ontvangt iedereen een brief met informatie over afval scheiden. Hier zit ook een overzicht bij wat er wel en wat er niet in de PMD-bak mag. Bewaar deze goed om het samen beter te doen.
Kijk op www.samenaandebak.nl voor meer informatie.

Samen aan de bak in Steenbergen