gemeente Steenbergen | Variant van de randweg

Artikel Variant van de randweg

In het verleden zijn al meerdere onderzoeken uitgevoerd naar de verkeersproblematiek op het tracé Zeelandweg-Oost – Kade – Burg. Van Loonstraat (de Westelijke centrumroute). In deze onderzoeken is de effectiviteit van drie verschillende varianten van een nieuwe randweg onderzocht:

  1. Een noordelijke randweg, tussen de Dinteloordseweg en de aansluiting op de A4
  2. Een lange westelijke randweg, tussen de Zeelandweg-Oost en de Halsterseweg
  3. Een korte westelijke randweg, tussen de Zeelandweg-Oost en de Molenweg

Variant 3 heeft de meeste potentie

Uit de resultaten van de voorgaande onderzoeken kwam naar voren dat van de onderzochte varianten de korte westelijke randweg (variant 3) de meeste potentie heeft voor het verminderen van de verkeersdruk in het centrumgebied.

Waarom?

  • De voornaamste reden is dat de tracés van de noordelijke en lange westelijke randwegen voornamelijk aantrekkelijk zijn voor het verkeer wat geen herkomst of bestemming binnen Steenbergen zelf heeft;
  • De korte westelijke randweg vangt het verkeer op wat wel een herkomst of bestemming heeft binnen Steenbergen. Dat leidt tot een afname van het verkeer op de Westelijke centrumroute.
  • De korte westelijke randweg is kostentechnisch het meest efficiënt door het kortere tracé.

Op basis van de bovenstaande redenen is ervoor gekozen om bij de verdere uitwerking van de hoofdverkeersstructuur van Steenbergen in de toekomstige situatie uit te gaan van de inpassing van de korte westelijke randweg.

Foto varianten randweg Steenbergen