gemeente Steenbergen | Samen de schouders eronder voor een duurzamere buurt

Artikel Samen de schouders eronder voor een duurzamere buurt

De gemeente Steenbergen heeft Buurkracht gevraagd aan de slag te gaan met een groep gemotiveerde inwoners uit Kruisland of Welberg die graag in actie willen komen voor een duurzamere buurt. Deze groep krijgt de kans om samen een energiebesparende actie op te zetten voor de buurt, bijvoorbeeld voor HR++ glas, isolatie of zonnepanelen. Dit samen doen met een buurtteam heeft vele (prijs)voordelen!

Hoe werkt het?

Eerst zoekt dit team van buurtbewoners uit in welke energiebesparende maatregelen de buurt geïnteresseerd is. Daarna zorgt dit team ervoor dat de gekozen maatregel is onderzocht op haalbaarheid en kosten, en wordt er een goede leverancier bij gezocht. Zo wordt het voor elke bewoner overzichtelijker en makkelijker om energiebesparende maatregelen te nemen. En misschien ook wel goedkoper, want samen is het mogelijk om burenkorting regelen! Daarnaast zorgt het voor draagvlak in de wijk en een stukje bewustwording. Buurkracht biedt voor dit proces handige stappenplannen, communicatiemiddelen, hulp bij offertes en een persoonlijke buurtbegeleider die het proces stroomlijnt. Bewoners hoeven dit dus niet alleen te doen!

Nu is het moment

Dit is het moment om door te pakken! Of het nou gaat om geld besparen, het redden van het klimaat of zorgen om een mooie toekomst voor de (klein)kinderen. En de sleutel zit in het samen doen. Inwoners die graag meedoen aan een buurtteam of graag een inventariserend gesprek willen om de opties te bespreken, kunnen een mail sturen naar Roxanne Hazenberg op roxanne@buurkracht.nl of bellen naar 06 55 55 11 54.

Kruisland en Welberg

Deze actie geldt als pilot in eerste instantie voor Kruisland en Welberg. Als de actie een succes blijkt, volgen er later mogelijk meerdere kernen. Uiteraard moedigt de gemeente inwoners uit alle kernen aan om initiatief te nemen. Bijvoorbeeld via het Initiatievenfonds.

Foto met mensen die het woord Buurkracht vasthouden