Nieuwe rij

Strooiroutes bij gladheid

Bij gladheid door sneeuw, ijzel of het opvriezen van nat wegdek gaan medewerkers van de gemeente Steenbergen op pad om de gladheid te bestrijden. Daarvoor staat in het winterseizoen 24 uur per dag een team van medewerkers klaar.

Calamiteitenroute

Bij zware sneeuwval worden eerst de wegen van en naar de verschillende kernen sneeuwvrij gemaakt en gestrooid, zodat hulpdiensten als brandweer, politie en ambulance de kernen kunnen blijven bereiken. Deze route heet de calamiteitenroute.

Vastgestelde route

Na de calamiteitenroute worden de vastgestelde strooiroutes gereden. Vanwege kosten en tijd kunnen niet alle wegen en straten in de gemeente worden gestrooid. Daarom zijn er wegen aangewezen die prioriteit krijgen. Dat zijn doorgaande wegen, busroutes, wegen die wijken ontsluiten, fietspaden en wegen bij kwetsbare locaties zoals zorgcentra voor ouderen en ouderenwoningen.

De gladheidsbestrijdingsploeg van de gemeente Steenbergen bestaat uit drie vrachtauto's met een strooibak en een sneeuwploeg, drie terreinwagens met een strooibak voor fietspaden en een sneeuwploeg en een heftruck voor het laden van de wagens. Bij normale winterse gladheid worden zes medewerkers ingezet; bij extreme weersomstandigheden zijn dat er negen. Strooien met de vrachtauto's en terreinwagens gebeurt als dat nodig is 24 uur per dag;
handmatig strooien wordt alleen tijdens kantooruren (7.45 uur – 16.45 uur) gedaan.

Op de onderstaande lijsten staan de strooiroutes van de gemeente Steenbergen beschreven.