gemeente Steenbergen | 80 jaar vrijheid

Artikel 80 jaar vrijheid

In 2024 en 2025 markeren we een bijzonder moment: 80 jaar vrijheid. Een periode van vieren, herdenken, verbinden en doorgeven.
Diverse organisaties dragen bij aan een indrukwekkend programma. Om op wat voor manier dan ook te herdenken, te vieren, door te geven en te verbinden.

Herdenken

In het najaar van 2024 is het 80 jaar geleden dat we in deze regio werden bevrijd, na zware gevechten in de Slag om de Schelde. Met name in Welberg en Dinteloord zijn tijdens de laatste oorlogsdagen veel slachtoffers gevallen.
Jaarlijks herdenken we deze zware periode. En dat zullen we in 2024 weer doen. Met herdenkingsceremonies op diverse plekken. Jong en oud zullen op hun eigen manier herdenken.

Vieren

We vieren ook dat we 80 jaar in vrijheid mogen leven. Het stilstaan bij vrijheid helpt bij het begrijpen van de geschiedenis en wat het van ons heeft gevraagd om in vrijheid te mogen leven. Maar het zorgt er ook voor dat we bewust zijn van onze omgeving. Want het is uiteraard niet vanzelfsprekend om in vrijheid te leven. En door elk jaar hier weer bij stil te staan, leren we van onze geschiedenis, alle gebeurtenissen en nemen we dat mee in de toekomst en de volgende generaties.

Doorgeven

Daarom staat doorgeven ook centraal bij het vieren van 80 jaar vrijheid. Scholen in de gemeente Steenbergen omarmen de onderwerpen herdenken en vrijheid. Op verschillende manieren schenken zij hier jaarlijks aandacht aan. Zo zijn er monumenten geadopteerd door scholen, organiseren zij eigen herdenkingsceremonies of praten ze er vaak over in de klas. Dat zien we ook dit jaar weer in het programma terug.

Herdenking bij de Gibson Warwick propeller door kinderen

Verbinden

Verhalen, generaties en plekken. Het verbindt allemaal. Het komt samen bij de betrokkenheid van alle organisaties die zich inzetten voor herdenken. Er wordt steeds meer gewerkt aan educatieve programma's en samenwerking groeit bij activiteiten.
Maar laten we de klok in de Welberg niet vergeten die jaarlijks in verbinding staat met Canada. Op het moment dat deze luidt tijdens de herdenkingsceremonie, luidt ook een replica in Canada. Het laat zien dat, ondanks de verstreken 8 decennia, ook Canada de Slag om de Schelde niet is vergeten.

Herdenkingsklok Welberg