Nieuwsbericht Extreem warme weersomstandigheden

Gepubliceerd op: 22 juli 2019 14:30

De komende dagen gaat het erg warm weer worden. Momenteel is de verwachting dat het woensdag en donderdag tot wel 40 graden kan worden.

Daarom heeft het GHOR besloten om haar adviezen in de informatiebladen "warm weer" en "extreem warm weer" van kracht te laten zijn tot zaterdag 27 juli  2019 (zie bijlagen) en zal (naar verwachting) vanaf morgen (23 juli) het Nationaal Hitteplan actief zijn in het hele land. Ook adviseren zij om geen activiteiten, die fysiek zware inspanning vergen, te laten plaatsvinden tussen 10:00 en 19:00 uur! Ook het RIVM waarschuwt voor een periode van aanhoudende hitte.

Vanaf circa 32˚C is het voor mensen van alle leeftijden lastig om af te koelen. Hoe hoger de temperatuur wordt, hoe groter de kans op gezondheidseffecten die onomkeerbaar of zelfs fataal kunnen zijn.

Welke klachten zijn er bij warm weer?

Bij warm weer lopen kwetsbare mensen meer risico op vermoeidheid, concentratieproblemen, duizeligheid en hoofdpijn. Ook zijn jeuk en uitslag met blaasjes nare gevolgen van warm weer. In heel erge gevallen kunt u uitdrogen en daardoor last krijgen van kramp en misselijkheid en zelfs bewusteloos raken.

Hier moet je op letten:

  • Drink voldoende
    Zorg dat u voldoende drinkt (2 liter per dag). Het is belangrijk dat ouderen extra drinken, ook al hebben ze geen dorst.
    Als mensen al weinig drinken verdwijnt ook de eetlust. Blijven drinken dus! Alleen een glas drinken voor hen neerzetten is soms niet genoeg, help waar nodig. Let op met koffie, de cafeïne zorgt voor een versnelde hartslag, ademhaling en lichaamstemperatuur en dat is niet fijn bij warm weer. Pap, vla, soep en fruit zoals bijvoorbeeld watermeloen bevatten ook vocht. Misschien overbodig om te vermelden, maar alcohol onttrekt juist vocht aan je lichaam. Slik je medicijnen waarbij u niet veel mag eten of drinken, neem dan contact op met de behandelend arts. Mocht u naar een externe afspraak gaan zorg dan dat u voldoende drinkwater meeneemt in bijvoorbeeld auto of op de fiets.
  • Draag koele kleding
    Zorg dat u luchtige, lichtgekleurde kleding draagt van katoen of linnen. Bedek het hoofd met een zonnehoed of zonneklep en zorg natuurlijk dat u uzelf insmeert met een hoge beschermfactor.
  • Pas je tempo en programma aan
    Plan in een warme periode niet ontzettende drukke activiteiten of zorg dat het programma niet op het heetst van de dag plaats vindt. Dat is tussen 12.00 en 16.00 uur. Het is zinvol om alleen in de ochtend naar buiten te gaan. Gaat u toch in de middag naar buiten, zoek dan de schaduw op.
  • Hou het huis koel
    Laat de zonwering zakken of doe de gordijnen dicht van kamers die veel zon krijgen. Doe overdag de ramen dicht als het buiten warmer is dan binnen. Zet de ramen 's nachts en vroeg in de morgen open.
  • Let op uzelf en anderen
    Let niet alleen op uzelf maar let ook op uw omgeving. Ga verstandig om met inspanningen en let erop dat u, maar ook iederen in uwomgeving, voldoende eet en drinkt.