gemeente Steenbergen | Wilt u helpen?

Artikel Wilt u helpen?

Wilt u een bijdrage leveren of heeft u vragen over initiatieven van noodhulp en goederen aan Oekraïne?

Dan kunt u terecht bij Vluchtelingenwerk Nederland: vluchtelingenwerk.nl/nl/steun-oekraiense-vluchtelingen. Wilt u persoonlijk contact, dan kunt u contact opnemen met de locatie van Vluchtelingenwerk in Steenbergen via isjoer@vluchtelingenwerk.nl of 0167-563419 (maandag en donderdag tussen 09.00 - 11.00 uur)

Denkt u erover na om vluchtelingen in eigen huis op te vangen?

RefugeeHelp.nl is het online startpunt voor Oekraïense vluchtelingen in Nederland en iedereen die zich voor hen wil inzetten. Het platform biedt informatie en bundelt initiatieven van de overheid, bedrijven, maatschappelijke organisaties en particulieren. Hier staan de wensen en behoeften van vluchtelingen voorop, komen vraag en aanbod samen en kan iedereen die zich wil inzetten voor vluchtelingen inspiratie opdoen en bijdragen.
RefugeeHelp.nl is een platform voor en door vluchtelingen.

U kunt ook onderstaande nummers bellen of een bericht sturen voor hulp rondom de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne:

• WhatsApp-hulplijn Rode Kruis: 06-48158053, zowel in het Nederlands, Engels als Oekraïens.
  • Informatienummer Rode Kruis 070-4455888, voor hulp vragen en hulp bieden.

Of u kunt terecht bij:
Vluchtelingenwerk Nederlandvluchtelingenwerk.nl/nl/steun-oekraiense-vluchtelingen/ik-wil-een-oekraiense-vluchteling-huis-nemen
Take care BnBtakecarebnb.org/

Vangt u vluchtelingen op?

Voor de gemeente is het belangrijk om in beeld te hebben waar mensen worden opgevangen. Op deze manier kunnen we hen ook het beste helpen, bijvoorbeeld als het gaat om zorg en onderwijs. We willen daarom iedereen die Oekraïners opvangt vragen om hen in te laten schrijven in de Basis Registratie Personen (BRP) van onze gemeente. U kunt hiervoor samen naar ons gemeentehuis komen.

Handreiking particuliere opvang

Als u een vluchteling gaat opvangen, of u doet dat nu al, kunt u de handreiking nog eens nalezen. In deze handreiking vindt u informatie over hoe u een opvangplek kunt aanbieden, waar u op moet letten en welke voorzieningen voor uw gast beschikbaar zijn, bijvoorbeeld op het gebied van gezondheidszorg en onderwijs. De handreiking kan u ook helpen als u al een gasthuishouden bent en een gast bij u in huis woont.

Op de website van rijksoverheid kunt u de handreiking over particuliere opvang downloaden.

Wilt u geld doneren voor hulpgoederen en medische hulp?

Dan kunt u terecht bij:
Rode Kruis Nederland: Wat doen we in Oekraïne en hoe kun je helpen? www.rodekruis.nl
Giro 555: https://giro555.nl/
UNHCR: UNHCR is een vluchtelingenorganisatie die in Oekraïne en omliggende landen ter plekke noodhulp biedt. Zij zorgen onder meer voor noodopvang, hulpgoederen en gezondheidszorg. Je kunt deze hulp ondersteunen door geld te doneren

Vangt u mensen op of wilt u dat gaan doen en heeft u praktische vragen over bijvoorbeeld werk of medische kosten of maakt u zich zorgen?

Onze mensen van Vraagwijzer helpen u graag verder. U kunt van maandag tot en met vrijdag van 0900 – 12.00 uur binnenlopen op de Fabrieksdijk of bellen naar 0167-541131.